Kadın Hastalıkları Kısırlık

Yumurtlama Bozukluğu Tedavisi

Yumurtlama bozukluğu tedavisi, kısırlık sorunu olan kadınlarda yaygın olarak görülmektedir. Tıbbi literatürde, ovulatuar disfonksiyon olarak geçer.  Yumurtlama bozukluğu sorununda yumurtlama düzensiz olarak gerçekleşmektedir. Kadında yumurtlama mevcuttur ancak düzensizdir. Bundan dolayı da adetler düzensiz olarak görülür.

Yumurtlama bozukluğunun sebepleri nelerdir? Belirtileri nelerdir?

Yumurtlama düzensizliği stres ve diğer faktörlerden kaynaklı olabilir. Bununla beraber hormonal sorunlar da yumurtlama bozukluklarına yol açabilir. Bu sorunlar arasında en yaygını polikistik over sendromudur. Fakat her yumurtlama bozukluğu olan kadında polikistik over sendromu söz konusu değildir. Polikistik over sendromu hastalarında yumurtlama bozukluğu ile beraber; sivilce, erkek tipi tüylenme, adet görememe, şişmanlık gibi sorunlar da meydana gelir.

Yumurtlama bozukluğu nasıl anlaşılır?

Adet olunmaması ya da adetlerin düzensiz olması en önemli belirtiler arasındadır. Bunun dışında yumurtlama bozukluğunu tespit etmek için:

• Ultrason ile büyüyen yumurtaların kontrolünü sağlamak ve yumurtlamayı gözlemlemek,
  • Adetin 21. Günü progesteron hormonunun değerlendirilmesi,
  • Adetin 21. Günü rahim biyopsisi yapılması (endometrial biyopsi),
  • Bazal ısı takibi,
  • Yumurtlama (ovulasyon) testleri ile yumurtlama bozukluğu tespit edilir.

Yumurtlama bozukluğu tedavisi nasıl napılır?

Yumurtlama tedavisi için yumurtlamanın neden düzensiz olduğu tespit edilmelidir. Çeşitli durumlarda yumurtlama bozukluğu tedavisi yetersiz gelebilir. Bu sebeple de tüp bebek tedavisine başvurulabilir. Yumurtlama düzenleyici tedaviler de gebelik sağlamaya yardımcı olabilmektedir.

Hamilelik istemeyen hastalarda tedavi nasıl gerçekleşir?

Yumurtlama düzensizlikleri yalnızca çocuk sahibi olamama sorununa yol açmaz. Hamilelik isteği olmayan ama tedavi görmek isteyen hastalar için sorun genellikle; adet düzensizliği, tüylenme, sivilce gibi problemlerdir. Bunların tedavisi için adet düzenleyici ilaçlar, hormon tedavileri, tüylenme için tedaviler uygulanabilir. Doğum kontrol hapları ise genellikle uygulanan tedavi yöntemidir.

Yumurtlama düzensizliklerinde kilo vermek çok önemli!

Aşırı kilolu ya da aşırı zayıf olmak yumurtlama düzensizliğine yol açan en önemli faktörlerin başında gelmektedir. Bundan dolayı da hastaların ideal kilosuna ulaşması gerekmektedir. Sağlıklı beslenme düzeni ve düzenli egzersiz sayesinde, yumurtlama bozuklukları hafifleyebilir.

Kilo almaya devam ettikçe, yumurtlama bozukluğu şiddetlenecek ve yumurtlama bozukları tedaviye cevap vermeyecektir. Bu sebeple de adet düzensizliği iki aydan daha uzun süren kadınların mutlaka bir kadın doğum uzmanına başvurması ve sebebin tespitinin erken dönemde sağlanmasına destek olması önerilmektedir.